Sundhedsforsikring
Kontakt os
- Har du behov for at bruge din sundhedsforsikring, kan du anmelde en skade her
- Har du spørgsmål, sidder vi klar til at hjælpe dig på 7010 0117 mandag til torsdag 8.00 - 16.30 og fredag 8.00 - 16.00
- OBS: Hvis du har både en AP Sundhedsforsikring og en tandforsikring, vil du fremover modtage en faktura for hver, når du skal betale for dem
AP Sundhedsforsikring
Tryghed
Kernen i din AP Sundhedsforsikring er vores uddannede sygeplejersker og fysioterapeuter, som hjælper dig med hurtigt at tilrettelægge dit optimale behandlingsforløb hos behandlere, speciallæge, privatklinik eller privathospital. De har tid til at lytte til dig og hjælpe dig videre.
Behandlingsstederne er nøje udvalgt på grund af deres høje faglige niveau og geografiske tilgængelighed. Og vi kvalitetstjekker dem selvfølgelig løbende, for kun de bedste behandlere er gode nok til dig og vores øvrige kunder. Skal du til fysioterapeut, kiropraktor, zoneterapeut, akupunktør eller psykolog, kan du selv vælge, hvem du vil behandles af. Måske har du tidligere været glad for en bestemt behandler? Hvis ikke, hjælper vi dig gerne med at vælge en.
Download brochuren, hvor du kan læse mere om tilbuddene i AP Sundhedsforsikring.
Overblik
Sundhedsforsikringen dækker hele dit forløb fra forundersøgelse til behandling og efterbehandling. Og uanset længden af dit forløb klarer vi det praktiske for dig, så du ikke selv skal bestille tid til undersøgelse eller behandling.
Du skal heller ikke bekymre dig om antallet af behandlinger hos psykolog, fysioterapeut og kiropraktor. Vi sørger naturligvis for, at du får den professionelle hjælp og det antal behandlinger, du har brug for. Så du kan koncentrere dig om at blive rask igen.
Her finder du en liste over, hvordan vi kan hjælpe digVi er her for dig
- hvis du har nakke- eller rygproblemer og brug for
behandling f.eks. hos en fysioterapeut - hvis muskler og led gør ondt, og du f.eks. har brug for
en kiropraktor - hvis sjælen gør ondt, og du har brug for at tale med en
psykolog eller psykiater - hvis du har brug for avanceret specialistbehandling
eller operation - hvis du har brug for ambulant efterbehandling,
genoptræning og rekreation - hvis dine børn bliver mobbet eller på anden måde
mistrives (hvis der er børnedækning) - hvis du er stresset eller på vej til at blive det
- hvis du har brug for vejledning i forhold til en kronisk
sygdom.
Indsigt
Det er vigtigt, at du har indsigt i dit behandlingsforløb – uanset om det finder sted i offentligt eller privat regi. Hvis din behandling ikke kan dækkes af sundhedsforsikringen, hjælper vi dig gerne med at navigere i forhold til fx en operation på et offentligt sygehus, patientforeninger mv.
Hvis du ønsker det, kan vi også rådgive dig om, hvordan du kan forebygge skader og derved undgå behandlinger i fremtiden.
Det får du adgang til med AP SundhedsforsikringDet får du adgang til med AP Sundhedsforsikring
- Ring direkte til os for at få rådgivning og hjælp til at anmelde skader. AP Pensions erfarne sygeplejersker og fysioterapeuter kan ofte booke behandlinger med det samme og hjælpe med at navigere i tilbud i det private og offentlige sundhedsvæsen
- AP Pensions netværk af privatklinikker, privathospitaler, speciallæger og psykiatere
- Behandling hos psykologer, kiropraktorer og fysioterapeuter
- Behandling hos zoneterapeuter, akupunktører og diætister
- Behandling og operation på privatklinik eller privathospital
- Ambulant efterbehandling, genoptræning og rekreation efter en operation, som forsikringen dækker
- Ophold på afvænningsklinik ved misbrug af alkohol, narkotika eller medicin
- Transport i forbindelse med indlæggelse og operation
- Hjælp i hjemmet, fx til rengøring og indkøb, efter en indlæggelse eller operation, som forsikringen dækker
Denne liste er blot et uddrag. De fuldstændige beskrivelser af dækningerne fremgår af de gældende forsikringsbetingelser.
Kroniske lidelser og sygdomme
Se, hvordan sundhedsforsikringen dækker
kroniske sygdomme herListe med kroniske sygdomme
Får du en kronisk sygdom eller lidelse dækker sundhedsforsikringen kun i 6 måneder fra diagnosetidspunktet. Det er desuden en forudsætning, at sygdommen eller lidelsen er diagnosticeret efter, at du er kommet ind i sundhedsforsikringen.
En kronisk sygdom eller lidelse har ofte et langvarigt forløb eller vender tilbage igen og igen, uden at behandling kan helbrede sygdommen eller lidelsen.
I AP Pension er en sygdom eller lidelse kronisk, når den:
- er vedvarende, og
- medfører blivende mén eller følger, og
- skyldes forandringer, som ikke kan helbredes.
Her kan du se eksempler på sygdomme og lidelser, som AP Pension betragter som kroniske:
Hormonelle sygdomme
- Diabetes type 1 og 2
- Arvelig betinget kolesterolforhøjelse
- Stofskiftelidelser, fx struma
Hjerte- og karsygdomme
- Forhøjet blodtryk
- Åreforkalkningssygdomme
Hudsygdomme
- Psoriasis
- Rosacea
- Hudallergi og eksem
Knogle, muskel- og bindevævssygdomme
• Alle former for gigt og degenerative lidelser
• Spondylose
• Kuskefinger og kuskefod
• Nedsunkne fodknogler
• Knyster
• Kroniske smerter, fx piskesmæld og fibromyalgi
• Morbus Scheuermann
• Knogleskørhed
Lungesygdomme og allergi
• Alle allergier
• Astma
• Kronisk broncitis
• Kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL)
• Cystisk fibrose
Neurologiske sygdomme
• Migræne
• Epilepsi
• Parkinsons sygdom
• Dissemineret sklerose
• Amyotrofisk Lateral Sklerose (ALS)
Psykiske sygdomme
• Kronisk depression
• Generaliseret angst
• Panikangst
• Tvangstanker (OCD)
Sygdomme i fordøjelseskanalen
• Mavesår
• Reflux ved maveåbningen (halsbrand)
• Morbus Crohn
• Colitis Ulcerosa
• Irriteret tyktarm
Øjne, øre og næse
• Grå stær og grøn stær
• Tinnitus
• Morbus Meniére
• Kolesteatom (benæder)
AP Sundhedsforsikring 60+
Til dig, der er mellem 60 og 75
Tryghed
Som pensionskunde i AP Pension med en pensionsopsparing på minimum 400.000 kr. (2023) kan du få AP Sunhedsforsikring 60+. Den er til dig, der ikke allerede har en AP sundhedsforsikring via en ansættelse, og den giver dig tryghed, fra du er 60, og helt frem til du er 75 år.
Kernen i din AP Sundhedsforsikring 60+ er vores erfarne sygeplejersker og fysioterapeuter, som hjælper dig med hurtigt at tilrettelægge dit optimale behandlingsforløb hos behandlere, speciallæge, privatklinik eller privathospital. De har tid til at lytte til dig og svare på spørgsmål om behandlingsforløbet.
Behandlingsstederne er nøje udvalgt på grund af deres høje faglige niveau og geografiske tilgængelighed. Og vi kvalitetstjekker dem selvfølgelig løbende, for kun de bedste behandlere er gode nok til dig og vores øvrige kunder. Skal du til fysioterapeut, kiropraktor, zoneterapeut, akupunktør eller psykolog, kan du selv vælge, hvem du vil behandles af. Måske har du tidligere været glad for en bestemt behandler? Hvis ikke, hjælper vi dig gerne med at vælge en.
Tryghed er også at vide, at din ægtefælle/samlever kan få samme gode adgang til behandling som dig selv. Derfor har du mulighed for at købe en sundhedsforsikring til din ægtefælle til en fordelagtig pris, når du har en AP Sundhedsforsikring 60+.
Overblik
Sundhedsforsikringen dækker fra forundersøgelse til behandling og efterbehandling. Og uanset længden af dit forløb klarer vi det praktiske for dig, så du ikke selv skal bestille tid til undersøgelse eller behandling. Skal du til fysioterapeut, kiropraktor, zoneterapeut, akupunktør, psykolog eller psykiater, kan du få op til ti behandlinger eller konsultationer inden for 12 måneder fra den dato, skaden anmeldes til AP Pension.
Her finder du en liste over, hvordan vi kan hjælpe digVi er her for dig
- hvis du har nakke- eller rygproblemer og brug for
behandling f.eks. hos en fysioterapeut - hvis muskler og led gør ondt, og du f.eks. har brug for
en kiropraktor - hvis sjælen gør ondt, og du har brug for at tale med en
psykolog eller psykiater - hvis du har brug for avanceret specialistbehandling
eller operation - hvis du har brug for ambulant efterbehandling,
genoptræning og rekreation - hvis dine børn bliver mobbet eller på anden måde
mistrives (hvis der er børnedækning) - hvis du er stresset eller på vej til at blive det
- hvis du har brug for vejledning i forhold til en kronisk
sygdom.
Indsigt
Det er vigtigt, at du har indsigt i dit behandlingsforløb – uanset om det finder sted i offentligt eller privat regi. Så selvom din behandling ikke kan dækkes af sundhedsforsikringen, kan vi hjælpe dig med at navigere i forhold til fx en operation på et offentligt sygehus, patientforeninger mv.
Hvis du ønsker det, kan vi også rådgive dig om, hvordan du kan forebygge skader og derved undgå behandling i fremtiden.
Det får du adgang til med AP Sundhedsforsikring 60+Det får du adgang til med AP Sundhedsforsikring 60+
- Ring direkte til os for at få rådgivning og hjælp til at anmelde skader AP Pensions erfarne sygeplejersker og fysioterapeuter kan ofte booke behandlinger med det samme og hjælpe med at navigere i tilbud i det private og offentlige sundhedsvæsen
- AP Pensions netværk af privatklinikker, privathospitaler, speciallæger og psykiatere
- Ambulant efterbehandling, genoptræning og rekreation efter en operation, som forsikringen dækker
- Behandling hos psykologer, kiropraktorer og fysioterapeuter
- Behandling hos zoneterapeuter, akupunktører og diætister
- Behandling og operation på privatklinik eller privathospital
- Ophold på afvænningsklinik ved misbrug af alkohol, narkotika eller medicin
- Transport i forbindelse med indlæggelse og operation
- Hjælp i hjemmet, fx til rengøring og indkøb, efter en indlæggelse eller operation, som forsikringen dækker
Denne liste er blot et uddrag. De fuldstændige beskrivelser af dækningerne fremgår af de gældende forsikringsbetingelser.
Kroniske lidelser og sygdomme
Se, hvordan sundhedsforsikringen dækker
kroniske sygdomme herListe med kroniske sygdomme
Får du en kronisk sygdom eller lidelse dækker sundhedsforsikringen kun i 6 måneder fra diagnosetidspunktet. Det er desuden en forudsætning, at sygdommen eller lidelsen er diagnosticeret efter, at du er kommet ind i sundhedsforsikringen.
En kronisk sygdom eller lidelse har ofte et langvarigt forløb eller vender tilbage igen og igen, uden at behandling kan helbrede sygdommen eller lidelsen.
I AP Pension er en sygdom eller lidelse kronisk, når den:
- er vedvarende, og
- medfører blivende mén eller følger, og
- skyldes forandringer, som ikke kan helbredes.
Her kan du se eksempler på sygdomme og lidelser, som AP Pension betragter som kroniske:
Hormonelle sygdomme
- Diabetes type 1 og 2
- Arvelig betinget kolesterolforhøjelse
- Stofskiftelidelser, fx struma
Hjerte- og karsygdomme
- Forhøjet blodtryk
- Åreforkalkningssygdomme
Hudsygdomme
- Psoriasis
- Rosacea
- Hudallergi og eksem
Knogle, muskel- og bindevævssygdomme
• Alle former for gigt og degenerative lidelser
• Spondylose
• Kuskefinger og kuskefod
• Nedsunkne fodknogler
• Knyster
• Kroniske smerter, fx piskesmæld og fibromyalgi
• Morbus Scheuermann
• Knogleskørhed
Lungesygdomme og allergi
• Alle allergier
• Astma
• Kronisk broncitis
• Kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL)
• Cystisk fibrose
Neurologiske sygdomme
• Migræne
• Epilepsi
• Parkinsons sygdom
• Dissemineret sklerose
• Amyotrofisk Lateral Sklerose (ALS)
Psykiske sygdomme
• Kronisk depression
• Generaliseret angst
• Panikangst
• Tvangstanker (OCD)
Sygdomme i fordøjelseskanalen
• Mavesår
• Reflux ved maveåbningen (halsbrand)
• Morbus Crohn
• Colitis Ulcerosa
• Irriteret tyktarm
Øjne, øre og næse
• Grå stær og grøn stær
• Tinnitus
• Morbus Meniére
• Kolesteatom (benæder)
Gjensidige
Hvis du har en sundhedsforsikring i Gjensidige gennem AP Pension, har du adgang til hurtig og professionel behandling hos f.eks. en fysioterapeut, psykolog, speciallæge eller lignende, hvis du bliver syg eller får en en skade.
Du skal være opmærksom på, at du i visse tilfælde skal kontakte egen læge først for en henvisning.
Læs mere om, hvordan du bruger din sundhedsforsikring fra Gjensidige her
Sådan bruger du din sundhedsforsikring
Vi er her for dig, når du har brug for os.
Her kan du se, hvordan du bruger din sundhedsforsikring
Har du spørgsmål? I vores FAQ herunder kan du læse de mest stillede spørgsmål.
Mest stillede spørgsmålFå svar på typiske spørgsmål om AP Sundhedsforsikring
Generelle spørgsmål
Q: Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har brug for min sundhedsforsikring?
A: Hvis du får brug for din sundhedsforsikring, kan du kontakte AP Sundhedsforsikring på 7010 0117 mellem klokken 8.00 og 16.30 mandag til torsdag og mellem klokken 8.00 og 16.00 fredag.
Du kan også anmelde skaden online her.
Q: Min arbejdsgiver betaler helt eller delvist for sundhedsforsikringen – bliver jeg så beskattet?
A: For at undgå at du skal betale skat af de behandlingsudgifter, som forsikringen dækker, bliver du beskattet af den del af præmien, der vedrører din fritid.
Fritidsdelen udgør 35 procent af den årlige pris på sundhedsforsikringen.
Du skal ikke selv indberette til Skat, det gør AP Pension eller din arbejdsgiver.
Q: Skal jeg aflevere helbredsoplysninger for at blive omfattet af sundhedsforsikringen?
A: Nej du skal ikke aflevere helbredsoplysninger.
Igangværende behandlinger
Q: Jeg er i gang med en behandling på privathospital, som er dækket gennem min tidligere leverandør. Hvilke konsekvenser har det, når jeg overgår til AP Sundhedsforsikring?
A: Når du er i gang med en godkendt behandling via din nuværende sundhedsleverandør, vil den dække i den godkendte behandlingstid. Perioden/behandlingstiden vil være oplyst i dit godkendelsesbrev fra sundhedsleverandøren.
Har du brug for flere behandlinger, kan du kontakte AP Sundhedsforsikring.
Q: Kan jeg få dækning for en skade, hvor jeg allerede er i gang med en behandling via det offentlige, når min forsikring træder i kraft?
A: Hvis du er startet behandling igennem det offentlige, dækker AP Sundhedsforsikring ikke behandlinger for den samme skade.
Ægtefælle/samlever
Q: Kan jeg tilmelde min ægtefælle/samlever til AP Sundhedsforsikringen?
A: Ja. Du skal dog være opmærksom på, at din ægtefælle/samlever får seks måneders karens for lidelser, der er opstået, inden forsikringen træder i kraft.
Tilmeldingen af ægtefælle/samlever kan først træde i kraft den dato, du selv er omfattet af sundhedsforsikringen. Du tilmelder via denne tilmeldingsblanket.
Når du har udfyldt og underskrevet blanketten, skal du sende den til AP Pension via appension.dk/kontakt
Q: Min ægtefælle/samlever er tilmeldt min nuværende sundhedsleverandør. Kan jeg videreføre det til min nye sundhedsforsikring?
A: Ja, du kan tilmelde din ægtefælle/samlever til sundhedsforsikringen. Vær opmærksom på, at tilmeldingen af din ægtefælle/samlever skal ske, inden for tre måneder efter din ægtefælle/samlevers nuværende sundhedsforsikring er ophørt. Ellers vil din ægtefælle/samlever ikke kunne overføre sin anciennitet fra sin tidligere forsikring, og der vil være seks måneders karens for eksisterende lidelser.
Hvis din ægtefælle/samlever har anden forfaldsdato, end du har på din nuværende sundhedsforsikring, kan din ægtefælle risikere, at den nye sundhedsforsikring først kan tegnes senere.
Q: Hvad koster AP Sundhedsforsikring for ægtefælle/samlever?
A: Hvis du ønsker en pris for din ægtefælle/samlever, skal du kontakte AP Pension på 3916 5000.
Børn
Q: Bliver børn automatisk omfattet af AP Sundhedsforsikring, sådan som det er tilfældet i den nuværende sundhedsforsikring?
A: Ja, hvis din arbejdsgiver har valgt kollektiv børnedækning. Du kan se dette i forsikringsbeviset.
Hvis ikke, kan du tilmelde dine børn (under 24 år) som medforsikrede.
Vær opmærksom på, at dit barn får seks måneders karens for lidelser, der er opstået, inden forsikringen træder i kraft.
Denne karens kan du helt eller delvist undgå, hvis dit barn allerede er omfattet af en sundhedsforsikring, da dit barn kan overføre sin anciennitet fra den tidligere forsikring, hvis:
- Du tilmelder barnet, inden for tre måneder efter den nuværende sundhedsforsikring er ophørt.
- Ikrafttrædelsesdato er i forlængelse af ophørsdatoen på din tidligere sundhedsforsikring.
Du tilmelder via denne tilmeldingsblanket.
Når du har udfyldt og underskrevet blanketten, skal du sende den til AP Pension via appension.dk/kontakt
Q: Hvilke børn kan blive omfattet af AP Sundhedsforsikring?
A: Dine biologiske børn, adoptiv-, pleje-, stedbørn og/eller din samlevers børn under 24 år. Der er ikke krav om, at barnet har samme folkeregisteradresse som dig.
Forsikringsbetingelser
Q: Hvor finder jeg forsikringsbetingelserne for AP Sundhedsforsikring?
A: Du finder forsikringsbetingelserne på appension.dk/sund-betingelser
De ligger under ’Sundhedsforsikring via arbejde’ og hedder
’AP Sundhedsforsikring Erhverv og AP Sundhedsforsikring Fritid’.
Du får et forsikringsbevis på din sundhedsforsikring, hvor der står, hvilke forsikringsbetingelser der gælder for din forsikring.
Q: Hvor finder jeg forsikringsbetingelserne for den/de medforsikrede ægtefælle/samlever/børn:
A: Du finder forsikringsbetingelserne på appension.dk/sund-betingelser
De ligger under ’Sundhedsforsikring Privat’ og hedder
’AP Sundhedsforsikring Privat’.
Du får en police på den sundhedsforsikring, der omfatter dine medforsikrede, Dine medforsikrede modtager et forsikringsbevis. For begge er beskrevet hvilke forsikringsbetingelser der gælder for forsikringen.
Tilmelding af medforsikrede
Når du er omfattet af en sundhedsforsikring via din arbejdsgiver, kan din samlever/ægtefælle og dine børn også blive det.
Tilmelding af medforsikrede - AP Sundhedsforsikring / Registration of co-insured person(s) - AP Health Insurance
Betingelser for sundhedsforsikring
Dine forsikringsbetingelser afhænger af, hvornår du er blevet kunde. Og hvilket produkt du, eller din arbejdsgiver, har valgt.