• Bæredygtighed

Mest stillede spørgsmål

Få svar på typiske spørgsmål om AP Sundhedsforsikring

Generelle spørgsmål

Q: Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har brug for min sundhedsforsikring?

A: Hvis du får brug for din sundhedsforsikring, kan du kontakte AP Sundhedsforsikring på 7010 0117 mellem klokken 9.00-16.00 mandag til torsdag og fredag mellem klokken 9.00 og 15.00 fredag.

Du kan også anmelde skaden online her.

Q: Min arbejdsgiver betaler helt eller delvist for sundhedsforsikringen – bliver jeg så beskattet?

A: For at undgå at du skal betale skat af de behandlingsudgifter, som forsikringen dækker, bliver du beskattet af den del af præmien, der vedrører din fritid.

Fritidsdelen udgør 35 procent af den årlige pris på sundhedsforsikringen.

Du skal ikke selv indberette til Skat, det gør AP Pension eller din arbejdsgiver.

Q: Skal jeg aflevere helbredsoplysninger for at blive omfattet af sundhedsforsikringen?

A: Nej du skal ikke aflevere helbredsoplysninger.

Igangværende behandlinger

Q: Jeg er i gang med en behandling på privathospital, som er dækket gennem min tidligere leverandør. Hvilke konsekvenser har det, når jeg overgår til AP Sundhedsforsikring?

A: Når du er i gang med en godkendt behandling via din nuværende sundhedsleverandør, vil den dække i den godkendte behandlingstid. Perioden/behandlingstiden vil være oplyst i dit godkendelsesbrev fra sundhedsleverandøren.

Har du brug for flere behandlinger, kan du kontakte AP Sundhedsforsikring.

Q: Kan jeg få dækning for en skade, hvor jeg allerede er i gang med en behandling via det offentlige, når min forsikring træder i kraft?

A: Hvis du er startet behandling igennem det offentlige, dækker AP Sundhedsforsikring ikke behandlinger for den samme skade.

Ægtefælle/samlever

Q: Kan jeg tilmelde min ægtefælle/samlever til AP Sundhedsforsikringen?

A: Ja. Du skal dog være opmærksom på, at din ægtefælle/samlever får seks måneders karens for lidelser, der er opstået, inden forsikringen træder i kraft.

Tilmeldingen af ægtefælle/samlever kan først træde i kraft den dato, du selv er omfattet af sundhedsforsikringen. Du tilmelder via denne tilmeldingsblanket.

Når du har udfyldt og underskrevet blanketten, skal du sende den til AP Pension via appension.dk/kontakt

Q: Min ægtefælle/samlever er tilmeldt min nuværende sundhedsleverandør. Kan jeg videreføre det til min nye sundhedsforsikring?

A: Ja, du kan tilmelde din ægtefælle/samlever til sundhedsforsikringen. Vær opmærksom på, at tilmeldingen af din ægtefælle/samlever skal ske, inden for tre måneder efter din ægtefælle/samlevers nuværende sundhedsforsikring er ophørt. Ellers vil din ægtefælle/samlever ikke kunne overføre sin anciennitet fra sin tidligere forsikring, og der vil være seks måneders karens for eksisterende lidelser.

Hvis din ægtefælle/samlever har anden forfaldsdato, end du har på din nuværende sundhedsforsikring, kan din ægtefælle risikere, at den nye sundhedsforsikring først kan tegnes senere.

Q: Hvad koster AP Sundhedsforsikring for ægtefælle/samlever?

A: Hvis du ønsker en pris for din ægtefælle/samlever, skal du kontakte AP Pension på 3916 5000.

Børn

Børn

Q: Bliver børn automatisk omfattet af AP Sundhedsforsikring, sådan som det er tilfældet i den nuværende sundhedsforsikring?

A: Ja, hvis din arbejdsgiver har valgt kollektiv børnedækning. Du kan se dette i forsikringsbeviset.

Hvis ikke, kan du tilmelde dine børn (under 24 år) som medforsikrede.
Vær opmærksom på, at dit barn får seks måneders karens for lidelser, der er opstået, inden forsikringen træder i kraft.

Denne karens kan du helt eller delvist undgå, hvis dit barn allerede er omfattet af en sundhedsforsikring, da dit barn kan overføre sin anciennitet fra den tidligere forsikring, hvis:

  • Du tilmelder barnet, inden for tre måneder efter den nuværende sundhedsforsikring er ophørt.
  • Ikrafttrædelsesdato er i forlængelse af ophørsdatoen på din tidligere sundhedsforsikring.

Du tilmelder via denne tilmeldingsblanket.

Når du har udfyldt og underskrevet blanketten, skal du sende den til AP Pension via appension.dk/kontakt

Q: Hvilke børn kan blive omfattet af AP Sundhedsforsikring?

A: Dine biologiske børn, adoptiv-, pleje-, stedbørn og/eller din samlevers børn under 24 år. Der er ikke krav om, at barnet har samme folkeregisteradresse som dig.

Forsikringsbetingelser

Q: Hvor finder jeg forsikringsbetingelserne for AP Sundhedsforsikring?

A: Du finder forsikringsbetingelserne på appension.dk/sund-betingelser

De ligger under ’Sundhedsforsikring via arbejde’ og hedder
’AP Sundhedsforsikring Erhverv og AP Sundhedsforsikring Fritid’.

Du får et forsikringsbevis på din sundhedsforsikring, hvor der står, hvilke forsikringsbetingelser der gælder for din forsikring.

Q: Hvor finder jeg forsikringsbetingelserne for den/de medforsikrede ægtefælle/samlever/børn:

A: Du finder forsikringsbetingelserne på appension.dk/sund-betingelser

De ligger under ’Sundhedsforsikring Privat’ og hedder
’AP Sundhedsforsikring Privat’.          

Du får en police på den sundhedsforsikring, der omfatter dine medforsikrede, Dine medforsikrede modtager et forsikringsbevis. For begge er beskrevet hvilke forsikringsbetingelser der gælder for forsikringen.

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.