Forsikring ved tab af erhvervsevne
Din forsikring ved tab af erhvervsevne kan sikre dig økonomisk, hvis du bliver for syg til at arbejde.
Din forsikring ved tab af erhvervsevne er et økonomisk supplement til en offentlig ydelse eller andre indtægter som følge af en langtidssygemelding på minimum tre måneder. Du skal opfylde de helbredsmæssige og økonomiske betingelser for at kunne få udbetaling.
Du ansøger om forsikringen ved at vælge den situation, der passer på dig, og derefter følge vejledningen.
Du har en pension gennem din arbejdsplads
Du er selvstændig erhvervsdrivende
Du skal være opmærksom på, at du først kan være berettiget til udbetaling, tre måneder efter din erhvervsevne og indtjening er blevet nedsat med mindst halvdelen. Du kan derfor først søge om udbetaling derefter.
For at vurdere dit indtægtstab har vi brug for følgende oplysninger, som du skal vedhæfte ansøgningen. Inden du ansøger, er det derfor en god ide at have disse dokumenter klar.
- Årsopgørelser fra SKAT for tre år før din første sygedag.
- Foreløbige personlige skatteoplysninger for dette år.
- Årsregnskaber for din(e) virksomhed(er) for de sidste tre kalenderår før din første sygedag. (ikke offentliggjorte årsrapporter)
- Udskrift af driftsregnskab (evt. en saldobalance) for din(e) virksomhed(er) fra første sygedag og frem til nu.
- Hvis du har lønindtægter, skal vi bruge: Sidste lønseddel for hvert af de tre år før første sygedag, og sidste lønseddel fra hvert år efter første sygedag.
- Hvis du har fået bevilliget ydelse fra kommunen, skal vi bruge bevillingsbrev og udbetalingsspecifikation.
Bemærk at såfremt du har oprettet en dækning ved tab af erhvervsevne med mulighed for udbetaling til arbejdsgiver og fortsat modtager fuld løn, skal du til at starte med indsende årsopgørelser fra SKAT for tre kalenderår før din første sygedag og lønsedler for 12 måneder før første sygedag og frem til dags dato. Det fremgår af din pensionsoversigt under punktet ”særlige bestemmelser”, om du har oprettet en dækning ved tab af erhvervsevne med mulighed for udbetaling til arbejdsgiver. Hvis du er i tvivl, er du velkommen til at kontakte os.
Du har en privat pensionsordning, f.eks. gennem et pengeinstitut
Du skal være opmærksom på, at du først kan være berettiget til udbetaling, tre måneder efter din erhvervsevne og indtjening er blevet nedsat med mindst halvdelen. Du kan derfor først søge om udbetaling derefter.
For at vurdere dit indtægtstab har vi brug for følgende oplysninger, som du skal vedhæfte ansøgningen. Inden du ansøger, er det derfor en god ide at have disse dokumenter klar.
- Dine lønsedler 12 måneder før dit lønophør.
- Hvis du er delvist sygemeldt, skal vi have lønsedler for de timer, du arbejder.
- Udbetalingsmeddelelser fra kommunen fra dit lønophør og frem til nu.
- Dokumentation for anden personlig indkomst i sygeperioden.
- Dokumentation for en evt. dækning ved tab af erhvervsevne i et andet selskab. Din samlede dækning ved tab af erhvervsevne må højst udgøre 80 procent af din løn.
Du kan se, hvordan du er dækket på Min Pension eller i Mobil AP. Hvis du har en privat forsikringsdækning gennem vores samarbejde med nærpension, skal du kontakte din bank.
Hvad sker der mellem anmeldelse og udbetaling?
- Du udfylder en ansøgning.
- Hvis vi har brug for yderligere oplysninger, indhenter vi dem hos din læge, kommune osv.
- Vi vurderer nu din sag.
- Du får svar, om du er berettiget til udbetaling eller ej.
- Er du det, får du typisk udbetaling – der er dog undtagelser, hvor du ikke får udbetaling, selvom du er berettiget. Det kan du læse mere om i vores FAQ i bunden af siden.
Spørgsmål og svar
Herunder har vi samlet et overblik over de mest stillede spørgsmål.
FAQFAQ
Q: Hvordan ansøger jeg?
A: Du skal på denne side vælge den situation, som passer til dig, og derefter følge vejledningen.
Q: Hvad sker der, når jeg har sendt en ansøgning?
A: Når vi har modtaget din ansøgning, vurderer vi, om vi har brug for flere oplysninger. Er det tilfældet, vil vi indhente dem fra f.eks. din læge og/eller kommunen.
Nogle gange har vi brug for flere lægelige oplysninger, og så kan du blive indkaldt til en speciallægeundersøgelse. Herefter vurderer vores skadebehandler og evt. lægekonsulent de lægelige oplysninger. Skadebehandleren vurderer også dit eventuelle indtægtstab.
Når vi har vurderet dine oplysninger, skriver vi til dig med afgørelsen af din sag, og om du kan få udbetalt dækningen.
Q: Hvorfor spørger I til min beskæftigelse/mit erhverv?
A: Når vi vurderer din erhvervsevne, ser vi på din helbredstilstand og evne til at opretholde en passende indtjening.
Til at starte med vurderer vi din erhvervsevne i forhold til dit eget erhverv. Du kan have ret til udbetaling ved tab af erhvervsevne og bidragsfritagelse i en midlertidig periode.
Fortsætter du med at være sygemeldt, vil vi senest 18 måneder efter karensperiodens start vurdere dit generelle erhvervsevnetab. Det kan også ske tidligere, hvis vi vurderer, at du på grund af din helbredstilstand ikke længere kan vende tilbage til dit eget erhverv. Her vurderer vi din erhvervsevne både i forhold til dit eget og andre erhverv. Vi kan derfor ændre vores vurdering, selvom din helbredstilstand er uændret.
Q: Hvor meget får jeg udbetalt?
A: Størrelsen af din udbetaling afhænger af, hvilken type forsikring du har. Normalt vil udbetalingen svare til dit konkrete indtægtstab. Det vil sige forskellen på den indtægt, du havde, inden du blev syg, og den samlede indtægt, du har, efter du er blevet syg. Udbetalingen kan dog aldrig blive større end den forsikringsdækning, du har. Du kan finde reglerne, der er gældende for din dækning i forsikringsbetingelserne.
Q: Hvorfor skal jeg oplyse mine dækninger i andre selskaber?
A: Vi skal bruge oplysningen, fordi vi normalt modregner udbetaling fra andre selskaber i din udbetaling fra os. Det skyldes, at dine samlede indtægter ikke må overstige den indtægt, du havde, før du blev syg. Du kan finde reglerne, der er gældende for din dækning i forsikringsbetingelserne.
Q: Hvad skal jeg betale i skat?
A: Du kan trække indbetalingerne til forsikringen fra i skat. En udbetaling fra forsikringen vil blive beskattet som personlig lønindkomst.
Q: Hvor længe kan jeg få udbetaling?
A: Hvis du er berettiget til udbetaling, vil du modtage penge fra os hver måned, så længe der er dokumentation for, at din erhvervsevne er nedsat i dækningsberettigende grad, og at din indtægt ikke har ændret sig. Hvis din erhvervsevne eller indtægt ændrer sig, vil vi tage stilling til, hvilken påvirkning dette kan have - herunder om udbetaling og bidragsfritagelse kan fortsætte uændret.
Q: Hvad er mine pligter, hvis jeg modtager udbetaling fra jer?
A: Du har pligt til at kontakte os, når der sker ændringer i din indtægt eller dit helbred, f.eks.:
- Du bliver helt eller delvist raskmeldt
- Du øger din arbejdstid
- Dit funktionsniveau ændrer sig i forhold til det, du har oplyst
- Din helbredstilstand ændrer sig
- Din indtægt bliver højere eller lavere – det gælder både nye indtægter og regulering af allerede oplyste indtægter
- Du begynder på et arbejdsmarkedsrettet tiltag, så som praktik, jobafklaringsforløb, ressourceforløb, omskoling, revalidering, bliver godkendt til fleksjob, seniorpension eller førtidspension.
Vi vil i disse tilfælde tage stilling til, hvilken påvirkning dette kan have, herunder om udbetaling ved tab af erhvervsevne og bidragsfritagelse kan fortsætte.
Q: Skal jeg tale med min kommune, selvom jeg har anmeldt skade i AP Pension?
A: Ja, det skal du. Du har nemlig som udgangspunkt pligt til at tabsbegrænse i forhold til din udbetaling fra os. Det vil sige, at du skal søge om at modtage eventuelle ydelser fra det offentlige.
Q: Hvad sker der med min dækning, hvis jeg bliver sagt op eller kommer i fleksjob?
A: Du skal altid kontakte os, når der sker ændringer i dine indtægtsforhold.
Q: Hvornår stopper min udbetaling?
A: Du kan få udbetaling, så længe du er berettiget, eller indtil den dato hvor du ikke længere er dækket af din forsikring. Du kan se, hvornår det er på Min Pension eller i din pensionsoversigt - det vil typisk være, når du går på pension.
Q: Hvor finder jeg mine forsikringsbetingelser?
A: Du har fået dine forsikringsbetingelser med fysisk post eller i e-Boks sammen med din dækningsoversigt. Det kan være, da du fik din pensionsordning, eller hvis den efterfølgende er blevet ændret.
Du kan se, hvordan du er dækket på Min Pension eller i vores app, Mobil AP.
Du kan se, hvordan du henter den her
Er du kunde i et pengeinstitut gennem nærpensionssamarbejdet eller hos andre samarbejdspartnere, så kontakt dit pengeinstitut/samarbejdspartner, hvis du har spørgsmål om dækning og forsikringsbetingelser.
Q: Hvorfor får jeg ikke udbetaling fra jer, selvom jeg opfylder betingelserne?
A: Selvom du opfylder betingelserne, er der få tilfælde, hvor du ikke vil få udbetaling.
Hvor meget du kan få udbetalt ved tab af erhvervsevne, afhænger af din indtægt under din sygemelding. Dine samlede indtægter (offentlige ydelser, løn, udbetaling fra andre forsikringsselskaber eller anden indtægt), sammenlagt med din dækning ved tab af erhvervsevne, må ikke overstige din pensionsgivende løn før din sygemelding.
Når du ikke får udbetaling fra os, handler det derfor typisk om din øvrige indtægt.