• Bæredygtighed

Forsikring ved tab af erhvervsevne

Din forsikring ved tab af erhvervsevne kan sikre dig økonomisk, hvis du bliver for syg til at arbejde.

Din forsikring ved tab af erhvervsevne er et økonomisk supplement til en offentlig ydelse eller andre indtægter som følge af en langtidssygemelding på minimum tre måneder. Du skal opfylde de helbredsmæssige og økonomiske betingelser for at kunne få udbetaling.          

Du ansøger om forsikringen ved at vælge den situation, der passer på dig, og derefter følge vejledningen.

Du har en pension gennem din arbejdsplads
Du er selvstændig erhvervsdrivende

Du skal være opmærksom på, at du først kan være berettiget til udbetaling, tre måneder efter din erhvervsevne og indtjening er blevet nedsat med mindst halvdelen. Du kan derfor først søge om udbetaling derefter.

For at vurdere dit indtægtstab har vi brug for følgende oplysninger, som du skal vedhæfte ansøgningen. Inden du ansøger, er det derfor en god ide at have disse dokumenter klar.

  • Årsopgørelser fra SKAT for tre år før din første sygedag.
  • Foreløbige personlige skatteoplysninger for dette år.
  • Årsregnskaber for din(e) virksomhed(er) for de sidste tre kalenderår før din første sygedag. (ikke offentliggjorte årsrapporter)
  • Udskrift af driftsregnskab (evt. en saldobalance) for din(e) virksomhed(er) fra første sygedag og frem til nu.
  • Hvis du har lønindtægter, skal vi bruge: Sidste lønseddel for hvert af de tre år før første sygedag, og sidste lønseddel fra hvert år efter første sygedag.
  • Hvis du har fået bevilliget ydelse fra kommunen, skal vi bruge bevillingsbrev og udbetalingsspecifikation.

Bemærk at såfremt du har oprettet en dækning ved tab af erhvervsevne med mulighed for udbetaling til arbejdsgiver og fortsat modtager fuld løn, skal du til at starte med indsende årsopgørelser fra SKAT for tre kalenderår før din første sygedag og lønsedler for 12 måneder før første sygedag og frem til dags dato. Det fremgår af din pensionsoversigt under punktet ”særlige bestemmelser”, om du har oprettet en dækning ved tab af erhvervsevne med mulighed for udbetaling til arbejdsgiver. Hvis du er i tvivl, er du velkommen til at kontakte os.

Du har en privat pensionsordning, f.eks. gennem et pengeinstitut

Du skal være opmærksom på, at du først kan være berettiget til udbetaling, tre måneder efter din erhvervsevne og indtjening er blevet nedsat med mindst halvdelen. Du kan derfor først søge om udbetaling derefter.

For at vurdere dit indtægtstab har vi brug for følgende oplysninger, som du skal vedhæfte ansøgningen. Inden du ansøger, er det derfor en god ide at have disse dokumenter klar.

  • Dine lønsedler 12 måneder før dit lønophør.
  • Hvis du er delvist sygemeldt, skal vi have lønsedler for de timer, du arbejder.
  • Udbetalingsmeddelelser fra kommunen fra dit lønophør og frem til nu.
  • Dokumentation for anden personlig indkomst i sygeperioden.
  • Dokumentation for en evt. dækning ved tab af erhvervsevne i et andet selskab. Din samlede dækning ved tab af erhvervsevne må højst udgøre 80 procent af din løn.

Du kan se, hvordan du er dækket på Min Pension eller i Mobil AP. Hvis du har en privat forsikringsdækning gennem vores samarbejde med nærpension, skal du kontakte din bank.

Hvad sker der mellem anmeldelse og udbetaling?

  • Du udfylder en ansøgning.
  • Hvis vi har brug for yderligere oplysninger, indhenter vi dem hos din læge, kommune osv.
  • Vi vurderer nu din sag.
  • Du får svar, om du er berettiget til udbetaling eller ej.
  • Er du det, får du typisk udbetaling – der er dog undtagelser, hvor du ikke får udbetaling, selvom du er berettiget. Det kan du læse mere om i vores FAQ i bunden af siden.

Proces_for_TAE_DUU.jpg

Spørgsmål og svar

Herunder har vi samlet et overblik over de mest stillede spørgsmål.

FAQ

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.