Sådan bruger du din sundhedsforsikring
Vi er her for dig, når du har brug for os. Hvis du har en sundhedsforsikring i AP Pension, har du nemlig adgang til hurtig og professionel behandling hos f.eks. en fysioterapeut, psykolog, speciallæge eller lignende, hvis du bliver syg eller får en en skade.
Hvordan du bruger din sundhedsforsikring afhænger af, hvilken forsikring du har. Herunder kan du vælge den forsikring, du vil bruge.
Du skal være opmærksom på, at du i visse tilfælde skal kontakte egen læge først for en henvisning.
AP Sundhedsforsikring
Du kan bruge din sundhedsforsikring på to forskellige måder:
- du kan få professionel rådgivning om dit helbred,
- du kan få hjælp til at komme i behandling, hvis du bliver syg, eller er kommet til skade.
Har du behov for at anmelde sygdom og skade?
Du kan bruge din sundhedsforsikring og anmelde din skade på nettet
Du er også altid velkommen til at ringe til os på 7010 0117. Vi sidder klar til at hjælpe mandag til torsdag mellem klokken 9.00 og 16.00 og fredag mellem kl. 09.00 og 15.00.
Hvis du ringer uden for dagtimerne eller i weekenden, kommer du til at tale med en af vores samarbejdspartnere. Så ringer en af vores sygeplejersker eller fysioterapeuter til dig efterfølgende.
Få hjælp til din behandling
Er du blevet syg eller kommet til skade? Så kan du få hurtig hjælp. Her står, hvad du skal gøre. Der er tre trin:
1. Kontakt din egen læge
Først skal du kontakte din egen læge. Det er din egen læge, der kender dig bedst. Derfor kan han eller hun bedst vurdere, hvilken undersøgelse eller behandling du har brug for.
2. Ring til os på 7010 0117
Bagefter skal du ringe til os. Her får du hjælp og personlig rådgivning af vores erfarne fysioterapeuter og sygeplejersker. De hjælper dig med at planlægge behandlingen, og de kan ofte booke tider direkte hos behandlerne.
Vi sidder klar til at hjælpe mandag til torsdag mellem klokken 9.00 og 16.00 og fredag mellem kl. 09.00 og 15.00. Ellers kan du anmelde din sygdom eller skade elektronisk. Det kan du gøre på alle tidspunkter i døgnet.
3. Kom hurtigt i behandling
Når vi har godkendt din behandling, sender vi dig videre til den rigtige specialist eller behandler med det samme eller inden for få dage. Så kan du gå i gang med selve behandlingen.
Din sundhedsforsikring dækker kun udgifter til behandling, som AP Pension har godkendt inden, at du går i gang med behandlingen. Derfor er det vigtigt, at du kontakter os inden, at du går i gang med en behandling. Ellers dækker din sundhedsforsikring ikke. Du skal også kontakte os, hvis du allerede har fået godkendt et antal behandlinger og gerne vil have, at forsikringen dækker et yderligere antal behandlinger.
Få helbredsvejledning
Oplever du problemer med fx stress, har du kriser i privat- eller arbejdsliv eller brug for hjælp til fx at håndtere mobning af børn eller mistrivsel på jobbet? Så kan du få hurtig, professionel rådgivning gennem vores dygtige helbredsvejledere hos AP Care.
Ring til os på 7080 5020
Her kan du få professionel rådgivning om problemer, der ikke kræver en egentlig behandling. Helt anonymt. Vi sidder klar til at hjælpe dig mandag til torsdag fra 09.00-16.00 og fredag fra 09.00-15.00.
Det dækker vi ikke
Din AP Sundhedsforsikring dækker de behandlinger, som er nævnt i dine forsikringsbetingelser.
Typisk dækker forsikringen ikke tilfælde som fx disse:
- Kroniske sygdomme, der er diagnosticeret, inden forsikringen trådte i kraft i AP Pension
- Akut behandling
- Kosmetiske operationer
- Tandbehandling- og kirurgi af enhver art
- Alle former for prævention, herunder sterilisation eller tilsvarende præventive behandlinger
- Fedmeoperationer- eller behandling
- Almindelige syns- eller hørekorrigerende undersøgelser, herunder kontrol, operation og anden behandling samt briller, kontaktlinser, høreprøver og høreapparater
- Medfødte lidelser.
Selv hvis du ikke er dækket af din sundhedsforsikring i den konkrete sag, rådgiver vi dig gerne og hjælper dig videre i behandlingsforløbet i det offentlige eller private system.
Du kan se eksempler på
kroniske sygdomme herListe med kroniske sygdomme
Får du en kronisk sygdom eller lidelse dækker sundhedsforsikringen kun i 6 måneder fra diagnosetidspunktet. Det er desuden en forudsætning, at sygdommen eller lidelsen er diagnosticeret efter, at du er kommet ind i sundhedsforsikringen.
En kronisk sygdom eller lidelse har ofte et langvarigt forløb eller vender tilbage igen og igen, uden at behandling kan helbrede sygdommen eller lidelsen.
I AP Pension er en sygdom eller lidelse kronisk, når den:
- er vedvarende, og
- medfører blivende mén eller følger, og
- skyldes forandringer, som ikke kan helbredes.
Her kan du se eksempler på sygdomme og lidelser, som AP Pension betragter som kroniske:
Hormonelle sygdomme
- Diabetes type 1 og 2
- Arvelig betinget kolesterolforhøjelse
- Stofskiftelidelser, fx struma
Hjerte- og karsygdomme
- Forhøjet blodtryk
- Åreforkalkningssygdomme
Hudsygdomme
- Psoriasis
- Rosacea
- Hudallergi og eksem
Knogle, muskel- og bindevævssygdomme
• Alle former for gigt og degenerative lidelser
• Spondylose
• Kuskefinger og kuskefod
• Nedsunkne fodknogler
• Knyster
• Kroniske smerter, fx piskesmæld og fibromyalgi
• Morbus Scheuermann
• Knogleskørhed
Lungesygdomme og allergi
• Alle allergier
• Astma
• Kronisk broncitis
• Kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL)
• Cystisk fibrose
Neurologiske sygdomme
• Migræne
• Epilepsi
• Parkinsons sygdom
• Dissemineret sklerose
• Amyotrofisk Lateral Sklerose (ALS)
Psykiske sygdomme
• Kronisk depression
• Generaliseret angst
• Panikangst
• Tvangstanker (OCD)
Sygdomme i fordøjelseskanalen
• Mavesår
• Reflux ved maveåbningen (halsbrand)
• Morbus Crohn
• Colitis Ulcerosa
• Irriteret tyktarm
Øjne, øre og næse
• Grå stær og grøn stær
• Tinnitus
• Morbus Meniére
• Kolesteatom (benæder)
Hvordan betales din behandling?
AP Pension har skiftet samarbejdspartner til Dansk Sundhedssikring.
Din behandler kan fakturere AP Sundhedsforsikring direkte, og du skal som regel ikke lægge ud. Det er vigtigt, at din behandler opgiver skadesnummer i forbindelse med faktureringen. Er du medlem af Sygeforsikringen "danmark", bedes du oplyse dette hos behandleren.
Hvis du selv har lagt ud for dine behandlinger, bedes du efterfølgende sende dine udlæg til refusion via brugerportalen på https://sl.ds-sundhed.dk/ under menupunktet Upload regninger.
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at henvende dig til Regningsteamet på tlf. 7020 6121 alle hverdage 8.00 – 16.00.
_______________________________________
Betaling for behandlere
For hurtig og sikker ekspedition fremsendes fakturaer via EAN-fakturering til GLN-nummer: 57 90 00 23 27 117. Læs mere her eller kontakt regningsteamet på mail: regning-ap-sundhedsforsikring@ds-sundhed.dk eller på tlf. 7020 6121.
Faktura kan også fremsendes via mail til regningsteamet eller med posten.
Noter venligst betalingsgarantiens skadesnr. ved fremsendelse af faktura.
Gjensidige
Hvis du har en sundhedsforsikring i Gjensidige, kan du læse mere på gjensidige.dk. Her kan du blandt andet se, hvilke typer af behandling du har adgang til.
Sådan søger du om behandling, hvis du har en sundhedsforsikring i Gjensidige:
- Udfyld en skadeanmeldelse på gjensidige.dk. Du kan få hjælp til at udfylde den ved at ringe til 7010 9009.
- Der går en til to hverdage, før Gjensidige har behandlet din skadesanmeldelse, til du modtager tilbagemelding på, om din sundhedsforsikring dækker.
Har du spørgsmål om din sundhedsforsikring gennem Gjensidige, kan du læse mere på gjensidige.dk. Her kan du også læse mere om telefontider.
Du kan også få hjælp ved at ringe direkte på 7010 9009.