• CSR

Forsikring ved visse kritiske sygdomme

Med en forsikring ved kritisk sygdom får du udbetalt et skattefrit engangsbeløb, hvis du bliver ramt af én af de kritiske sygdomme, som forsikringen dækker. Det giver dig og din familie større økonomisk frihed til for eksempel at søge ekspertbehandling i udlandet, tage orlov fra arbejdet, afdrage på gæld eller opfylde de drømme, I endnu ikke har udlevet.

Sådan er du dækket

Hvis du bliver ramt af en kritisk sygdom, som opfylder diagnosekriterierne i de til enhver tid gældende forsikringsbetingelser, har du mulighed for at få en skattefri engangsudbetaling. Det vil give dig et økonomisk råderum, så du kan koncentrere dig om at blive rask. AP Pension tilbyder også et gratis medlemskab af Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse eller Hjernesagen.

Du kan se, hvordan du er dækket på Min Pension eller i vores app, Mobil AP. Du kan se, hvordan du henter den her. 

Er du kunde i et pengeinstitut i nærpensionssamarbejdet, så kontakt dit pengeinstitut, hvis du har spørgsmål om dækning og forsikringsbetingelser.

Sådan bruger du din forsikring

  1. Du kan udfylde en digital ansøgningsblanket her
  2. Når du har udfyldt alle nødvendige oplysninger i ansøgningen, skal du underskrive med NemID/MitID ved at klikke på ’Send’. Derefter bliver ansøgningen sendt automatisk til os.

Når vi har modtaget din ansøgning, vurderer vi, om vi mangler flere oplysninger og indhenter i så fald oplysningerne hos læge eller sygehus. Herefter vurderer skadebehandleren og evt. en lægekonsulent de lægelige oplysninger, og vi vil efterfølgende sende afgørelsen til dig.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på 3916 9902.

Spørgsmål og svar

Hvad sker der, når jeg har indsendt en ansøgning?

Når vi har modtaget din ansøgning, vurderer vi, om vi har brug for flere oplysninger og indhenter dem i så fald hos din læge eller sygehus.
Herefter vurderer vores skadebehandler og evt. lægekonsulent de lægelige oplysninger.
Når vi har vurderet dine oplysninger, skriver vi til dig med afgørelsen af din sag, og om du kan få udbetalt dækningen.

Hvor lang tid tager sagsbehandlingen?

Det varierer fra kunde til kunde. Vi skal blandt andet indhente oplysninger fra din læge eller hospitalet, og der kan gå op til en måned, før end vi har modtaget dem. Når vi har modtaget alle oplysninger, kan du forvente, at vi behandler din anmeldelse hurtigst muligt herefter.

Er min sygdom eller diagnose dækket af forsikringen?

Det afhænger af den dækning, du har. Det kan du læse i dine forsikringsbetingelser, som du finder på Min Pension.

Er du kunde i et pengeinstitut i nærpensionssamarbejdet eller hos andre samarbejdspartnere, så kontakt dit pengeinstitut/samarbejdspartner, hvis du har spørgsmål om dækning og forsikringsbetingelser.

Hvor meget får jeg udbetalt?

Det afhænger af den dækning, du har. Det kan du læse på din dækningsoversigt på Min Pension eller i vores app, Mobil AP.

Er du kunde i et pengeinstitut i nærpensionssamarbejdet eller hos andre samarbejdspartnere, så kontakt dit pengeinstitut/samarbejdspartner, hvis du har spørgsmål om dækning og forsikringsbetingelser.

Kan jeg få udbetaling fra forsikringen flere gange?

Ja, i visse tilfælde kan du få udbetalt forsikringen flere gange, men ikke hvis der er tale om samme sygdom eller diagnose. Kræftdiagnoser er dog undtaget, men her er der en karensperiode, der bestemmer, hvornår du kan udbetaling næste gang.

Er du så uheldig at få to uafhængige sygdomme eller diagnoser, kan du kun få udbetaling for dem begge, hvis der er mere end seks måneder mellem, du har fået dem konstateret.

Du kan læse de præcise regler i forsikringsbetingelserne, som du finder på Min Pension.

Er du kunde i et pengeinstitut i nærpensionssamarbejdet eller hos andre samarbejdspartnere, så kontakt dit pengeinstitut/samarbejdspartner, hvis du har spørgsmål om dækning og forsikringsbetingelser.

Kan jeg få udbetaling fra forsikringen, hvis mit barn bliver kritisk syg?

Det afhænger af, om du har en dækning ved kritisk sygdom for børn. Du kan se dine dækninger i din pensionsoversigt eller på dækningsoversigten på Min Pension.

Er du kunde i et pengeinstitut i nærpensionssamarbejdet eller hos andre samarbejdspartnere, så kontakt dit pengeinstitut/samarbejdspartner, hvis du har spørgsmål om dækning og forsikringsbetingelser.

Skal jeg betale skat af udbetalingen?

Nej, udbetalingen er skattefri, og den skal ikke indberettes til Skatteforvaltningen.

Hvor finder jeg mine forsikringsbetingelser?

Du har fået dine forsikringsbetingelser med fysisk post eller i e-Boks sammen med din dækningsoversigt. Det kan være, da du fik din pensionsordning, eller hvis den efterfølgende er blevet ændret.

Du kan se, hvordan du er dækket på Min Pension eller i vores app, Mobil AP. Du kan se, hvordan du henter den her

Er du kunde i et pengeinstitut i nærpensionssamarbejdet eller hos andre samarbejdpartnere, så kontakt dit pengeinstitut/samarbejdspartner, hvis du har spørgsmål om dækning og forsikringsbetingelser.

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi har midlertidigt ændret vores åbningstider og sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag til torsdag: 08.00-16.30

Fredag: 08.00-16.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.