Guide: Skab gode vaner ved hjemmearbejde
Coronavirussen har på kort tid ændret vores hverdag og daglige rutiner. Mange af os arbejder hjemmefra, men for de fleste af os kan det give udfordringer, at arbejdspladsen er skiftet ud med hjemmekontoret. Afdelingen for Strategisk Sundhed i AP Pension giver her gode råd til, hvordan du finder din vej til vellykket arbejdsvaner.
I denne tid holder vi sammen om Sundhedsstyrelsens anbefalinger om at blive hjemme, vaske hænder og holde afstand. Men vi bliver mødt af mange forandringer i vores hverdag, og det gælder også for vores arbejdsliv. Selvom du måske er vant til at have en hjemmearbejdsdag, er det næppe i så lang en periode, som vi oplever nu.
Vi reagerer forskelligt på forandringer, og for nogle er det lettere at finde vej end for andre. Men det er vigtigt, at du finder din egen vej gennem de nye vilkår, som corana-situationen byder os, så du trives i denne uvante situation. Derfor er det en god ide at styrke dine erfaringer med, hvordan du kan skabe nye vaner og arbejdsgange.
I AP Pension hos Strategisk Sundhed har vi samlet en række råd til dig.
Du skal ville det
Coronavirus er et vilkår, vi ikke kan ændre, og det kan sætte gang i negative tanker, følelser og til tider også handlinger. Men du kan tage ansvar for, hvordan du griber din dag an, så din trivsel styrkes.
Vores råd er, at du arbejder med, hvordan du strukturerer din dag og sætter kortsigtede mål for din arbejdsdag. Du kan f.eks. have fokus på, at du vil have en god dag, at du skal afslutte en bestemt opgave før frokost, eller at du vil holde et statusmøde med en kollega til eftermiddag.
Det kan hjælpe os gennem denne periode, for ligesom at tanker og følelser har indflydelse på vores fysiske handlinger, så har handlinger også indflydelse på vores tanker og følelser. Når handlingen lykkedes, kan det reducere dine tanker og utryghed i løbet af dagen.
Arbejd bevidst med dine vaner
Vi anbefaler også, at du arbejder bevidst med at opnå nye vaner. Det kan være en god ide at udvælge, hvilke vaner du ønsker at opnå og prøver at gøre dem så konkrete som muligt. På den måde, bliver det mere overskueligt at komme i gang, men også at se effekten af det.
En konkret vane kunne f.eks. være at inddele din arbejdsdag i intervaller af 30 minutter eller at lave en prioriteret opgaveliste, som du fordeler ud over din dag.
Hold pauser og husk at holde fri
Du bør desuden gøre det til en vane, at huske at indlægge pauser i løbet af din arbejdsdag på hjemmekontoret, så du får fornyet energi til din krop og hjerne.
Du kan bruge din pause på at få frisk luft og gå en tur udenfor, men du kan også afsætte tid til en lang frokost, en tur på legepladsen med dine børn eller et opkald til en ven.
Når du slutter din arbejdsdag, skal du sørge for at holde fri og koble af. Derfor kan et godt råd være, at du gør det til en vane at fjerne dine arbejdsredskaber, når arbejdsdagen er ovre. På den måde, får du adskilt arbejde og fritid, hvilket kan være svært, når det hele flyder sammen.
Sørg for at give det tid
Det er vigtigt, at du giver dig tid til at indarbejde nye vaner og arbejdsmål. Vaner er automatiserede handlinger, og det er først en vane, når du ikke længere tænker over, at du udfører handlingen. Derfor kræver det, at du gentager handlingen mange gange, og det tager tid.
Tænk for eksempel på, hvor meget af din opmærksomhed du brugte på at skifte gear, da du var ved at tage dit kørekort, og hvor lidt det kræver af dig, når du er blevet en rutineret bilist.
Når du holder dit fokus på de nye rutiner og husker på, at det er okay, hvis du en enkelt dag kommer ud af kurs, så vil du over tid gøre det helt automatisk. Og når det er en vane, du trives med, er det en god investering.