• Bæredygtighed

Guide: Sådan kommer din virksomhed og medarbejdere godt tilbage på kontoret efter corona-lukningen

Danmark er begyndt at åbne langsomt og gradvist igen. Men det er til en anderledes hverdag, end den vi kendte før. Som følge af den gradvise åbning kan ledere og arbejdsgivere blandt andet stå over for en række vigtige beslutninger og tiltag, som skal foretages. Her giver vi gode råd, som kan hjælpe din arbejdsplads gennem omstillingen.

Under coronakrisen har mange arbejdet hjemme. Men åbningen af Danmark og arbejdsmarkedet er nu i sin spæde start, og nogle kan begynde at vende tilbage til arbejdspladsen. Som arbejdsgiver har man derfor et stort ansvar for at sikre, at risikoen for smittespredningen bliver minimeret på kontoret og at skabe trygge rammer for sine medarbejdere.

I AP Pension har vi i løbet af den seneste tid selv haft fokus på, hvordan vi trygt og sikkert kan komme gennem omstillingen til den gradvise åbning. Med afsæt i Erhvervsministeriets, Arbejdstilsynets og sundhedsmyndighedernes anbefalinger deler vi her nogle af de praktiske beslutninger, vi har taget i forbindelse med åbningen af kontorarbejdspladsen.

Indretning af arbejdspladsen

Afstand er et af nøgleordene, som man bør fokusere på for at minimere risikoen for smittespredning. Det gælder også på arbejdspladsen, hvor der skal være afstand mellem kontorpladserne, i mødelokalerne og kantinen. Som hovedregel har vi indført mindst to meters afstand mellem medarbejdere. I kan tage udgangspunkt i nogle af følgende forholdsregler, når I skal indrette arbejdspladsen, inden medarbejderne vender tilbage:

  • Ryk kontorbordene fra hinanden, hvis det er muligt for at opnå større afstand. Alternativt kan I sørge for kun at tage hver anden arbejdsstation i brug
  • Fastlæg retningslinjer for, hvor mange ad gangen der må opholde sig i storrum og mødelokaler og hæng retningslinjerne op i lokalerne
  • Undgå kø i kantinen ved at forlænge åbningstiden, eller sørg for at medarbejdere går til frokost på forskudte tidspunkter
  • Erstat buffeten i kantinen med portionsanrettet mad og tillad eventuelt at medarbejdere tager frokosten med op til deres plads. Det minimerer også kødannelse og risikoen for smittespredning
  • Opfordre medarbejdere til at holde online møder selvom alle deltagere er på kontoret
  • Mind medarbejdere om ikke at dele arbejdsplads herunder tastatur og kuglepenne mv.

Overvej forskudte eller fleksible mødetider

For at I kan sikre den nødvendige afstand, bør I også overveje, om I kan tilrettelægge arbejdet, så det er muligt at have forskudte mødetider. Det kan både afhjælpe, at der ikke er for mange medarbejdere på kontoret på samme tid, samt mindske trykket på den kollektive trafik i myldretiden. Forskudte mødetider kan også være en hjælp for medarbejdere med børn, som fortsat ikke er i skole. Vi har selv arbejdet ud fra følgende:

  • Nærmeste leder bør aftale med sine medarbejdere, hvem der møder ind på kontoret på hvilke dage og i hvilket tidsrum
  • Tag hensyn til særligt udsatte grupper, som stadig bør arbejde hjemmefra
  • Sæt retningslinjer for brug af elevator og trapper

Fortsat fokus på god hygiejne

For at holde smitten nede er det også helt afgørende at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god adfærd og hygiejne. Vi har for eksempel sikret følgende, som I kan tage udgangspunkt i:

  • Sørg for at have vand og sæbe tilgængeligt for alle samt så vidt muligt håndsprit og desinficerende servietter. Håndsprit og desinficerende servietter kan med fordel placeres ved fælles kontaktpunkter som tekøkkener, mødelokaler og printerrum
  • Sørg for at have grundig og hyppigere rengøring og med særligt fokus på toilet, vask, håndtag, gelændere, bordoverflader mv., som ofte bliver berørt af mange medarbejdere

Håndter sygdom og symptomer

Det er vigtigt, at medarbejdere ikke møder ind på kontoret igen, hvis de har milde symptomer, der kan tyde på COVID-19. Det gælder også, hvis en medarbejders samboende familie udviser symptomer eller er smittet. Vi har besluttet følgende tiltag, I kan overveje:

  • Hvis en medarbejder bliver sendt hjem med mistanke om COVID-19, skal I sørge for at rengøre hans eller hendes arbejdsstation umiddelbart efter, så smitten ikke spredes
  • I bør også rengøre fælles kontaktpunkter umiddelbart efter, hvis en medarbejder bliver sendt hjem

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.