• Bæredygtighed

AP Pension fylder 100 år: Fra studentermedhjælper til adm. direktør i AP Pension

Tidligere adm. direktør i AP Pension, Hans Boye Clausen, startede som studentermedhjælper i AP Pension i 1970. 40 år senere, da han stoppede sin karriere, stod der adm. direktør på visitkortet. Fra sidelinjen følger han fortsat udviklingen i AP Pension, som den 8. september i år fylder 100 år.

Da Hans Boye Clausen som en 21-årig aktuarstuderende i 1970 første gang satte sine ben i AP Pension, der dengang hed Andelspensionsforeningen og lå på H.C. Andersens Boulevard i centrum af København, var det ikke med målet om, at han 36 år senere skulle indtage stillingen som adm. direktør.

Men talent, dygtighed og hårdt arbejde tog ham skridt for skridt til toppen i AP Pension. Og i 2006 kunne han sætte kronen på karriere-værket, da han blev adm. direktør. En stilling som den i dag 70-årige Hans Boye Clausen bestred frem til 2010, hvor han stoppede sin erhvervsaktive karriere.

Med en enkelt afstikker på fire år hos Tryg tilbragte Hans Boye Clausen hele sin karriere i AP Pension. En tid der bød på stillinger som studentermedhjælper, fuldmægtig, ekspeditionssekretær, ansvarshavende aktuar og fra 1983, og frem til sin sidste arbejdsdag i AP Pension, var han en del af direktionen. Ud over at tage flere karriereskridt fremad oplevede Hans Boye Clausen i sin tid i AP Pension også en gigantisk teknologiskudvikling.

- Da jeg startede, havde vi elektriske bordregnemaskiner, som støjede ekstremt, og alt blev skrevet ned. Vi sad med vores regnemaskine ved venstre hånd, og så skrev vi med højre. Og der var en øredøvende støj. Derfor var der kaffepauser formiddag og eftermiddag, så vi kunne hvile ørerne, fortæller Hans Boye Clausen.

Med tiden kom store EDB-anlæg og gjorde arbejdet lettere, inden det hele blev ordnet fra medarbejdernes computere.

Tæt parløb og udvikling af AP Pension

I 1984 blev Hans Boye Clausen udnævnt til direktør lige under den adm. direktør, som dengang var Rasmus Trads, inden Holger Dock i 1987 kom til som topchef frem til 2006, hvor Hans Boye Clausen overtog roret.

Hans Boye Clausen og Holger Dock kørte fra starten et tæt parløb, og sammen var de to med til at udvikle AP Pension, der i takt med at AP Pension fik flere ansatte rykkede fra H.C. Andersens Boulevard til Østerbrogade på Østerbro i København, inden AP Pension i 2003 igen var vokset ud af sine kontorer og rykkede til den nuværende adresse på Østbanegade på Østerbro.

Det tætte parløb mellem de to direktører var en medvirkende årsag til, at Hans Boye Clausen tilbragte langt størstedelen af sin karriere på den samme arbejdsplads.

- Jeg var med til at udvikle selskabet. Man kan bare se på selskabets navn – Andelspensionsforeningen, det støvede navn. Og så til, at det i dag hedder AP Pension, siger Hans Boye Clausen og fortsætter:

- Vi syntes, at AP Pension var et konkurrencedygtigt og vindende selskab ejet af kunderne. Dem var der ikke ret mange af på markedet dengang, fortæller den tidligere adm. direktør om en af årsagerne til, at han ikke tog imod tilbud fra headhuntere.

Eksistensgrundlaget i fare

Selvom AP Pension under Holger Dock og Hans Boye Clausens leverede høje afkast og lave omkostninger, så var der også tider med store udfordringer. Særligt i slutningen af 1980’erne.

- Andelsbanken, der var en af vores største kunder, havde i slutningen af 1980’erne planer om at fusionere med Privatbanken og SDS – det som sidenhen blev til Unibank (nu Nordea). Det var noget af en trussel. Vi kunne godt se, at når Andelsbanken gik ind i den konstellation, så var vores position og forretningsgrundlag på markedet truet, fortæller Hans Boye Clausen.

I 1994 var fusionen mellem bankerne endelig, og Andelsbanken flyttede sine pensionsordninger. En flytning, der betød et farvel til 25 procent af AP Pensions kunder.

- Det var en skelsættende handling, da Andelsbanken flyttede sine pensionsordninger. Det var magtpåliggende, at vi gik ud og fik nogle nye kunder og fik styr på økonomien.

Par på prøve

Med eksistensgrundlaget i fare skulle sammenholdet blandt medarbejdere og de to øverste direktører stå sin prøve.

- Det gav en korpsånd uden lige. Medarbejderne var fantastiske. Holger Dock og jeg havde et super samarbejde, hvor vi stod sammen og sagde, at AP Pension skulle overleve, for vi kunne se, at der var så mange kvaliteter i virksomheden. Og der gik ikke lang tid før, vi igen havde de laveste omkostninger og bedste afkast, fortæller Hans Boye Clausen om den udfordrende tid, som også var med til at udvikle AP Pension.

- Vi havde nogle år, der var hårde, men væksten kom. Vi markedsførte os og fortalte om vores fortræffeligheder, og vi var konkurrencedygtige. Samtidig lavede vi aftaler om at administrere de nye arbejdsmarkedspensioner, hvilket gav en solid udnyttelse af vores kapacitet. Samarbejdet med FSS kom også i stand i de år, og det var også med til, at vi kunne holde omkostningerne i ave.

Samtidig med at Andelsbanken begyndte at rumle med tankerne om en fusion med andre banker, var AP Pension langt i forhandlingerne om en fusion med Tryg. Men her kom AP Pensions kundeejerskab for alvor til udtryk.

- AP Pensions delegerede ville ikke være med. Både bestyrelsen og direktion gik ind for en fusion, men græsrødderne sagde nej, fortæller Hans Boye Clausen, der ser kundeejerskabet som det helt centrale for AP Pension.

- Det særlige ved at være kundeejet er, at dem der træffer de overordnede beslutninger på generalforsamlingerne, det er kunderne. Dermed har AP Pension kun har fokus på kunderne, siger han og fortsætter:

- Selvfølgelig er man som øverste direktør fokuseret på, at foretage de bedst mulige investeringer og have de laveste omkostninger. Men man har ikke en egenkapital, der skal serviceres på samme måde som i aktieselskaberne, der har fremmede ejere. Det er en helt særlig styrke og noget, der altid har tiltalt mig, siger Hans Boye Clausen.

Din pension – vores ansvar

Gennem årene er der blevet færre, men større pensionsselskaber og ifølge Hans Boye Clausen er en af årsagerne til, at AP Pension i år kan fejre sin 100 års fødselsdag den bevægelse, som AP Pension udsprang af – nemlig andelsbevægelsen.

- Grundlæggende er det andelstanken, kunderne skal eje deres virksomhed, som de gør i andelsbevægelsen. Samtidig har AP Pension igennem årene været i stand til at levere nogle gode afkast og holde omkostningerne nede. Det er vigtigt, at man kan det. Og så skal du levere en god service og holde dit image i orden, siger Hans Boye Clausen, der i midten af 1990’erne var med til at udvikle AP Pensions motto din pension – vores ansvar.

- Din pension – vores ansvar dækkede det hele, og det holder fortsat. Mottoet fortæller netop, at der er noget at leve op til. Det kræver, at du har styr på dine investeringer, omkostninger og produkter. Det er meget forpligtende.

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.