• Samfundsansvar

Nedsæt dit stressniveau

Her kan du læse, hvad du kan gøre for at nedsætte dit stressniveau på arbejdspladsen. Mærker du tegn på stress, så kontakt os med det samme.

Vigtige ting at være opmærksom på

Som udgangspunkt bør du være opmærksom på din egen tilstand og lægge mærke til om:

  • Du generelt har det godt?
  • Du går på arbejde med overskud og i godt humør?
  • Du ofte føler dig fortravlet, presset eller kort for hovedet?

Stress kan udløses af en kombination af forhold, som på arbejdspladsen kan tilskrives organisation, ledelse, team og individ. Stress skal derfor løses i fællesskab og bør forebygges så tidligt som muligt. Søg altid læge, hvis du er i tvivl om du har stress.

Du har ansvar for dit eget helbred, og derfor er det vigtigt, at du reagerer, hvis du bliver opmærksom på, at noget er ude af balance. Ifølge Stressforeningen kan du selv reducere din stress således:1

Italesæt dine ressourcer og begrænsninger

Husk, at alle mennesker har nogle naturlige begrænsninger for deres kunnen og formåen.

Hvis du altid siger ja til opgaver, er det dejlig nemt og bekvemt for dine kollegaer og ledere at give dig mere arbejde.

Derfor: Vær realistisk omkring din egen tid og formåen. Sig det højt, hvis der er opgaver, der stiger dig over hovedet, eller hvis du har brug for hjælp eller mere tid. Det er vigtigt, at du selv er opmærksom på dine styrker og svagheder. Vær ikke flov, når du med fordel kan bede om hjælp.

Forstå dine stress-udløsere på arbejdspladsen

Der er stor forskel på, hvordan stress kommer til udtryk fra person til person.

Nogle får ondt i hovedet, nakken eller ryggen, andre oplever svimmelhed, glemsomhed, manglende evne til at fokusere eller eksekvere effektivt. Ligeledes vil det være forskelligt, hvad der udløser disse symptomer. For nogle mennesker, er det bestemte arbejdsopgaver, for meget støj, forstyrrelser eller for mange møder på en dag. Vi kan holde til meget, men ingen kan holde til alt.

Derfor: Lær dine stresssymptomer at kende og bliv opmærksom på, hvornår de opstår, og hvad der udløser dem. Når du lærer dette, bliver det lettere at italesætte og ændre situationen.

Skab gode rammer for dig selv

Hvis du bliver god til at italesætte dine behov på en konstruktiv måde, kan du bedre skabe gode rammer for dig selv. Det hjælper både dig og dine kollegaer til at skabe det rette arbejdsmiljø.

Mange har svært ved at koncentrere sig, når der er uro på arbejdspladsen. Ofte får vi ikke sagt højt, hvad vi har brug for, fordi de fleste mennesker ikke ønsker ’at brokke sig’. Hvis du ikke får sagt det i tide, bliver dine frustrationer let til vrede eller irritation.

Derfor: Øv dig derfor i at italesætte dine behov på en konstruktiv måde. Tal ud fra dig selv og dine egne behov, og snak med andre om, hvad de har behov for.

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp

Hvis du mistrives, hvad enten det er fysisk eller mentalt, kan du som kunde i AP Pension få hjælp, støtte og rådgivning.

Du er velkommen til at ringe eller skrive til AP Care. Vi sidder klar til at hjælpe mandag til torsdag mellem klokken 8.00 og 16.30 og fredag mellem kl. 8.00 og 16.00. 

Kilde:
1 http://www.stressforeningen.dk

 

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi har midlertidigt ændret vores åbningstider og sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag til torsdag: 08.00-16.30

Fredag: 08.00-16.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.