• Samfundsansvar

Sov dig skarpere

Der er god grund til at tage din søvn seriøst. For din søvn kan have stor betydning for din arbejdsglæde, effektivitet og livskvalitet.

Uden søvn bliver hjernens funktion nedsat, og søvnmangel kan svække immunforsvaret, øge risikoen for stress og livsstilssygdomme – og påvirke din evne til at huske og koncentrere dig.

Vi er forskellige, og derfor er det også forskelligt, hvor meget søvn, vi hver især har brug for. Men de fleste voksne mennesker har behov for 6-9 timers sammenhængende søvn i døgnet for at kunne fungere optimalt. Får du sovet nok?

10 gode råd til en bedre søvn
  1. Gør søvnen til noget, du glæder dig til. Søvnen optager en tredjedel af dit liv og betyder meget for de andre to tredjedele. Din søvn er ikke noget, der blot skal overstås, eller som du nødtvungent må acceptere.

  2. Prøv at få 7-8 timers søvn hver nat. Afsæt tilstrækkelig tid til din søvn, også selv om du har travlt, eller der kommer en god film i fjernsynet. Søvn styrker både krop og sind, fordi dannelsen af væksthormoner stiger under dyb søvn og mængden af stresshormonerne falder.

  3. Sørg for et godt sovemiljø. En god madras, et mørkt, stille og køligt soveværelse og ingen forstyrrende husdyr i sengen. Brug ørepropper og sovemaske eller sæt mørklægningsgardiner op, hvis du er generet af lyd og lys. En let sænket temperatur i soveværelset giver en bedre søvn. Dog ikke under 16 grader. For hvis du sover i et for varmt eller koldt rum, vil særlige temperatursensorer i hjernen stimulere de dele af hjernen, der vækker dig.

  4. Giv dig selv tid til at falde ned og til at slappe af i mindst en time før du går i seng. Slap af med noget behageligt og beroligende, f.eks. stille musik, læsning, et varmt bad eller meditation. Det kan også hjælpe at dæmpe belysningen sidst på aftenen. Lys har en opkvikkende effekt på hjernen. Derfor skal du undgå kraftigt lys, lige før du skal sove. Lyset styrer nemlig din døgnrytme og fortæller hjernen, om du skal vågne op.

  5. Hold igen med kaffe og alkohol. Koffein hæmmer evnen til at falde i søvn og giver en mere urolig søvn. Det er søvnforskere er enige om. Undgå koffeinholdige drikke efter kl. 16.00 (kaffe, te, cola eller energidrikke). Alkohol virker som udgangspunkt let bedøvende og afslappende, så du lettere falder i søvn. Men efter nogle timer får alkohol den modsatte effekt og forstyrrer søvnen.

  6. Det er vigtigt, at du går i seng på samme tidspunkt, hver aften, hvis du har søvnproblemer. Så oparbejder din krop nemlig en regelmæssig døgnrytme, der hjælper dig til at sove godt og få det optimale ud af søvnen.

  7. Husk at få motion. Pulsen skal helst op én gang om dagen. Det giver ikke kun en bedre søvn men styrker også din fysiske og psykiske sundhed.

  8. Gå hverken sulten eller overmæt i seng. Et stabilt blodsukker er med til at give en rolig, uforstyrret søvn.

  9. Undgå at tage bekymringer med i seng. Hvis du ofte er plaget af tankemylder og uro, når du skal sove, så afsæt tid om aftenen til at skrive bekymringer og forslag til løsninger ned i en dagbog. Det kan også hjælpe at lære en teknik til afslapning og til at berolige dig selv. Det kan fx være mindfulness- eller vejrtrækningsøvelser.

  10. Sluk for skærmen. Flere forsøg viser, at du får en dårligere søvnkvalitet, hvis du har siddet foran en skærm hele aftenen. Det blå lys, der særligt findes i tv, tablets og telefoner, modarbejder nemlig kroppens naturlige døgnrytme.


Kilde:
- Vidensråd for Forebyggelse, Søvn og Sundhed, 2015.
- https://www.psykiatrifonden.dk

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp

Hvis du mistrives, hvad enten det er fysisk eller mentalt, kan du som kunde i AP Pension få hjælp, støtte og rådgivning.

Du er velkommen til at ringe eller skrive til AP Care. Vi sidder klar til at hjælpe mandag til torsdag mellem klokken 8.00 og 16.30 og fredag mellem kl. 8.00 og 16.00. 

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi har midlertidigt ændret vores åbningstider og sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag til torsdag: 08.00-16.30

Fredag: 08.00-16.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.