• Bæredygtighed

Årets valggrupper og antal stemmer

Foreløbig opgørelse af antal stemmer fordelt på valggrupperne

• Valggruppe A1: 36.262 (potentielt)
  • Valggruppe B1: 34.213 (potentielt)
  • Valggruppe B2: 71 (potentielt)
  • Valggruppe B3: 520 (potentielt)

Foreløbig opgørelse af antal indmeldte delegerede i AP Pension

• Delegerede i valggruppe A1: 464
  • Delegerede i valggruppe B1: 309
  • Delegerede i valggruppe B2: 54
  • Delegerede i valggruppe B3: 49
  • Samlet antal delegerede: 876

Fordelingstal og dennes betydning for årets bestyrelsesvalg

Jævnfør prioriteringsmetodens punkt 3 findes fordelingstallet ved at dividere antallet af afgivne gyldige stemmer, med antallet af poster som skal besættes. Du kan læse mere om prioriteringsmetoden her.

Der skal i år være valg af op til 4 medlemmer til bestyrelsen af og blandt de delegerede, der repræsenterer arbejdstagersiden. Valget gælder for 2 år. Derudover er der også suppleringsvalg af op til to medlemmer til bestyrelsen af og blandt de delegerede, der repræsenterer de forsikrede (B-siden). Valget på B-siden gælder kun for et år.

I forbindelse med de kommende valg af bestyrelsesmedlemmer er det som udgangspunkt de fire A-kandidater og de to B-kandidater, der først opnår fordelingstallet (se nærmere nedenfor) som vælges ind i bestyrelsen. Har man efter optællingen af samtlige stemmer en eller flere ledige poster, fordi fordelingstallet ikke er opnået, vælges kandidaterne efter antal stemmer.

Det samlede antal stemmer for A-valggruppen i år er på nuværende tidspunkt 36.262. I år er der fire pladser på valg, og forudsat at alle stemmer deltager ved årets generalforsamling og forudsat, at alle stemmer ved afstemningerne, vil årets fordelingstal på A-siden være 9.066.

Det samlede antal stemmer for B-valggrupperne i år er på nuværende tidspunkt 34.804. I år er der to pladser på valg, og forudsat at alle stemmer deltager ved årets generalforsamling og forudsat, at alle stemmer ved afstemningerne, vil årets fordelingstal på B-siden være 17.402.

Som beskrevet er fordelingstallet et dynamisk tal. Det bliver i sidste ende bestemt ud fra antallet af gyldige stemmer, som afgiver deres stemme ved valget.

Opdateret 15. april 2024.

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.