• Bæredygtighed

11,3 procent vækst i indbetalinger og 203 millioner i bonus til kunderne

2024 blev kendetegnet ved flotte resultater i et dynamisk og konkurrencepræget marked, hvilket danner grundlag for høje ambitioner i 2025.

AP Pension fik et overskud på 337 mio. kr. før udlodning af AP Loyalitetsbonus, og dermed er 203 mio. kr. sendt tilbage til kunderne som AP Loyalitetsbonus. Bruttopræmierne steg med 11,3 procent, og antallet af kunder er tæt på en halv million. Selskabets samlede aktiver nærmer sig 200 mia. kr.

Vi leverer et solidt SUL-regnskab for tredje år i træk

Regnskabet dækker over et resultat på 72 mio. kr. for SUL-forsikringerne. Dermed har AP Pension ikke blot overskud i 2024, men samlet set et overskud for årene 2022-2024. Med andre ord imødekommer AP Pension Finanstilsynets ønske om balance på SUL-området.

AP Pension har en helhedsorienteret tilgang til sundhed med fokus på hele sundhedsrejsen fra forebyggelse til tidlig indsats, behandling og rehabilitering. Vores dedikerede og dygtige medarbejdere har løbende fokus på at forbedre kundernes sundhed med udgangspunkt i dyb indsigt, høj faglighed og nærværende rådgivning. Denne tilgang har reduceret skadesudgifterne. AP Pension har samtidig hævet priserne for at nå i mål med at opnå balance mellem indtægter og udgifter.

-  AP Pension har prioriteret at sikre balance på SUL-området, og det er bl.a. opnået gennem højere forsikringspriser, som var den primære årsag til ubalancen. Det har isoleret set påvirket vores konkurrencekraft, og derfor er den høje vækst i indbetalingerne desto mere imponerende. Vi har kontinuerligt haft fokus på en fair og rimelig behandling af alle vores kunder. Med balance i SUL-forsikringerne støtter vi op om Finanstilsynets indsatser mod usaglig forskelsbehandling, siger AP Pensions administrerende direktør, Bo Normann Rasmussen.

- I 2024 er AP Pension blevet en del af partnerskabet ABC for mental sundhed, der ledes af Københavns Universitet, hvor vi blandt andet har fokus på udvikling af nye tiltag indenfor stressforebyggelse hos virksomhedskunder. Vi har også styrket indsatsen for langtidssygemeldte kunder gennem partnerskab med Falck, som understøtter kundernes muligheder for at vende tilbage til arbejdsmarkedet.

- Vi er desuden stolte over lanceringen af AP Life; et nyt værktøj til virksomheder, som kan støtte deres medarbejderes sundhed og bidrage til at forbygge sygdom og mistrivsel, både hos den enkelte og på arbejdspladsen. At hjælpe vores kunder med sundhedsfremmende tiltag har høj prioritet for os, afrunder Bo Normann Rasmussen.

Det er en stor tilfredsstillelse, at færre kunder bliver langtidssyge. Vores indsatser værdsættes af både de sygdomsramte såvel som virksomhederne.

- I 2024 har vi observeret et fald i omfanget af skadeanmeldelser, og det bidrager samlet set til, at AP Pension nu kan fremvise fornuftige resultater på SUL-området tre år i træk, siger Bo Normann Rasmussen.

Året er kendetegnet ved høj vækst

De samlede indbetalinger til AP Pension voksede med 11,3 procent til 18,9 mia. kr. Væksten skal ses i lyset af prisstigningerne på SUL-forsikringer og det forhold, at vores eksisterende kunder har knap 4 procent færre ansatte ultimo 2024 i forhold til årets begyndelse.

Bo Normann Rasmussen udtaler:

- AP Pension har tiltrukket flere end 1.200 mindre nye virksomheder samt en række større virksomheder. Det danner grundlag for den høje vækst, som jeg vil kalde særdeles tilfredsstillende set i lyset af, at vi har imødekommet Finanstilsynets ønske om balance i SUL-forsikringerne.

Væksten viser, at AP Pension formår at være attraktive i et marked med hård konkurrence. Det samlede antal kunder ved årets udgang kom op på 486.000.

AP Pension sender 203 mio. kr. retur til kunderne i AP Loyalitetsbonus

Som kundeejet pensionsselskab giver AP Pension en del af overskuddet tilbage til kunderne, når bestyrelsen vurderer, at det økonomiske råderum tillader det. Som nævnt fik AP Pension et resultat på 337 mio. kr. før udlodning af AP Loyalitetsbonus. Det er et tilfredsstillende resultat, og derfor har bestyrelsen besluttet at tildele 203 mio. kr. i AP Loyalitetsbonus til kunderne. Loyalitetsbonussen tildeles i forhold til størrelsen af den enkelte kundes opsparing. Tildelingen sker i maj 2025.

- 2024 var endnu et stærkt år for AP Pension og vores kunder, og med et flot resultat kunne vi endnu en gang udlodde AP Loyalitetsbonus. Siden lanceringen i 2017 har AP Pension tildelt knap 1,7 mia. kr. til kunderne i AP Loyalitetsbonus, og kunderne har derudover modtaget rentetilskrivning på 200 mio. kr. Kunderne modtager en forrentning på 5,6 pct. om året af deres AP Loyalitetsbonus.

For perioden fra 2017 til 2024 betyder AP Loyalitetsbonus for en gennemsnitskunde, at opsparingen er vokset med 17.300 kr. ekstra for hver million kroner, der er sparet op.

AP Loyalitetsbonus kommer på toppen af investeringsafkastet. For langt de fleste kunder tildeles der 0,12 procent af opsparingen for 2024, mens nogle kunder tildeles 0,20 procent.

- Igen i år viser vi værdien af økonomisk værdiskabelse. Ikke bare med solide afkast over de seneste fem-syv år, men også i form af vores AP Loyalitetsbonus. Det er for mig en helt central fordel ved at være en del af et kundejet pensionsselskab, at vi kan give en del af overskuddet tilbage til kunderne, siger Bo Normann Rasmussen.

I AP Pension har vi fokus på, at kunderne betaler sammenlignelige priser for sammenlignelige ydelser – uanset om de er ansat i en stor eller lille virksomhed, indbetaler til pensionen, har en hvilende ordning eller modtager udbetalinger. Derfor tilbyder vi ikke rabatter på investeringsomkostningerne. Samtidig er det dog afgørende for kundefællesskabet, at vi både kan tiltrække nye kunder og fastholde de eksisterende. Som svar på de store rabatter, vi ser i markedet, tilbyder vi derfor i stigende grad tilskud fra egenkapitalen. Det kan være i form af kontante tilskud til kundernes depoter eller som garanteret AP Loyalitetsbonus.

Solide afkast til kunderne

Udviklingen i den amerikanske økonomi satte agendaen for finansmarkederne i 2024, som afspejler sig i solide afkast til kunderne.

Kunder i AP Active fik mellem 8,5 og 11,6 procent i afkast før skat afhængig af antal år til pension. Kunderne i AP Bæredygtig måtte nøjes med lidt lavere afkast mellem 5,3 og 6,8 procent før skat i 2024. Forskellen i afkastet mellem AP Active og AP Bæredygtig findes i udvælgelseskriterierne for de underliggende investeringer. Mens AP Active investerer bredt i markedet, er investeringsuniverset mindre i AP Bæredygtig på grund af et bæredygtighedskriterium.

- Over de seneste fem, syv og ti år, har vi leveret nogle af branchens bedste afkast. I 2024 har markedsvilkårene udfordret vores langsigtede strategi og AP Bæredygtig havde svære betingelser. Det er vigtigt at fokusere på de langsigtede resultater, når vi taler om pensionsinvesteringer, og afkastet for AP Bæredygtig ligger stadig på niveau med AP Active, når man ser på den samlede periode siden produktets lancering i 2019, fortæller Bo Normann Rasmussen.

Antallet af kunder, der sparer op i AP Bæredygtig, voksede med 11.000 i 2024 til 68.900 kunder i alt ved årets udgang, som samlet havde sparet 9,2 mia. kr. op. Det er en vækst i formuen under forvaltning på 1,5 mia. kr.

Vi fastholder vores mål om, at 25 procent af de samlede kundemidler skal være placeret i investeringer, der bidrager til miljø- og klimavenlig omstilling inden 2030. I 2024 nåede vi 23 procent.

Personlig og proaktiv rådgivning løfter kundeoplevelsen

AP Pension prioriterede i 2024 fortsat kundetilfredshed og loyalitet gennem personlig og proaktiv rådgivning. Med lanceringen af nye rådgivningstilbud som "Rådgivning her og nu" og "Proaktiv rådgivning" har vi forbedret vores tilgængelighed og effektivitet, hvilket har resulteret i høj kundetilfredshed. Vores rådgivningscenter håndterede over 105.000 opkald, og kundetilfredsheden for personlige rådgivningssamtaler var på 6,7 ud af 7.

- Vi er stolte af at kunne tilbyde vores kunder en endnu bedre og mere personlig rådgivning. Vores mål er altid at sætte kunden i centrum og sikre, at de får den bedst mulige oplevelse, siger Bo Normann Rasmussen.

AP Pension går ambitiøst ind i 2025 med nye kunder og et stærkt teknologisk afsæt

AP Pension har primo 2025 modtaget godt 90.000 kunder med forsikringsdækninger gennem samarbejdet med danske pengeinstitutter og 1. april 2025 overgår pensionsordningen for Nykredits mere end 4.000 medarbejdere til AP Pension.

Samtidig tager AP Pension sit nye forretningssystem i anvendelse inden for de kommende måneder. Forretningssystemet er bygget i samarbejde med Festina Finance, som leverer en markedsledende teknologisk platform.

Det er en stærk start på året 2025.

Kontaktinformation:

  • Underdirektør for Strategi og Kommunikation, Tina Baggesgaard Kristensen

tbk@appension.dk            

 

Uddrag af regnskabstal for AP Pension-koncernen

Alle beløb er i mio. kr.

2024

2023

Samlet investeringsafkast før skat

13.415

14.861

Løbende indbetalinger

9.408

9.127

Engangspræmier

9.531

7.882

SUL-resultat

72

-38

Årets resultat efter skat

201

277

Samlet balance

192.448

178.842

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.