• Bæredygtighed

AP Pension har konstateret en fejl og orienteret kunderne

AP Pension har konstateret en fejl i en automatiseret proces i forbindelse med ændringer af policer. Ændringerne kan f.eks. være leverandørskifte, eller at kunderne er skiftet til fripolice, hvor kundernes opsparing er blevet overført fra et investeringsprodukt til et andet.

Click here for English version

Hændelsen vedrører perioden fra juni 2023 og frem, og omfatter op til 4.359 nuværende og tidligere kunder, som i perioden kan have fået utilstrækkelig information eller have været placeret i et forkert investeringsprodukt. Vi har i dag orienteret alle de berørte kunder via e-Boks.

AP Pension vil kompensere de kunder, som måtte have fået et lavere afkast af deres opsparing, end de skulle have haft. De kunder, som har opnået et højere afkast, beholder det.

"Sådanne fejl bør selvfølgelig ikke ske, og derfor har vi også ændret den proces, hvor fejlen opstod, så det ikke sker igen. Det er en fejl, som vi påtager os det fulde ansvar for, og kunderne vil blive kompenseret, så ingen kunder vil blive belastet økonomisk”, siger Thomas Møller, CFO i AP Pension.

Kunderne vil inden udgangen af marts 2025 få besked om, hvad det betyder for dem, herunder også eventuel kompensation.

Vi forventer, at fejlens samlede økonomisk omfang er i størrelsesordenen 20 mio. kr. Dette er indregnet i regnskabet for 2024.

Pressekontakt

Tina Baggesgaard Kristensen - tbk@appension.dk



AP Pension has identified an error and informed its customers

AP Pension has identified an error in an automated process linked to policy changes. These changes may be a change of provider, for example, or that customers have switched to a free policy, where the customers’ savings have been transferred from one investment product to another.

The incident relates to the period from June 2023 onwards and includes up to 4,359 current and former customers who may have received insufficient information or been placed in the wrong investment product during the period. We have informed all the customers affected via e-Boks today.

AP Pension will compensate those customers who may have received a lower return on their savings than they should have. Customers who achieved a higher return will be to entitled to keep it.

“Of course, such errors should not happen and is why we have changed the process in which the error occurred so that it does not happen again.This is a mistake for which we take full responsibility. Our customers will be compensated and no customer will be left at a financial disadvantage," says Thomas Møller, CFO at AP Pension.

Customers will be informed by the end of March 2025 about what this means for them, including details of any compensation.

We expect the total financial scope of this error to be in the region of DKK 20 million. This is included in the financial statements for 2024.

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.