• Bæredygtighed

Engangsindbetaling til ratepension og livsvarig livrentepension

Denne blanket anvendes til engangsindbetaling på din eksisterende private pensionsordning med det angivne policenummer. Derfor gælder de vilkår, du allerede har på den ordning også for din engangsindbetaling. Har du spørgsmål, eller ønsker du rådgivning, er du velkommen til at kontakte os på 3916 5000 eller via vores formular på appension.dk/kontakt.

Hvis engangbetalingerne skal have skattemæssig virkning for indkomståret 2025, skal vi have modtaget denne blanket senest d. 26. december.
 
Bemærk
Når du udfylder denne blanket, vil du skulle underskrive med MitID. Hvis vores modtagne oplysninger er tilstrækkelige, vil du modtage et reg. nr. og kontor, som du kan indbetale din betaling på. 
Hvis vi har brug for at undersøge nærmere, vil vi vende tilbage til dig med den videre proces. 
Denne indbetaling skal ske hurtigst muligt, dog skal vi senest have modtaget pengene d. 29. december 2025.

Vælg 'næste trin' for at udfylde blanketten digitalt. Når du har udfyldt alle nødvendige oplysninger, skal du underskrive med MitID.

Personlige oplysninger:

Engangsindbetaling

Modtager vi et beløb, der er mindre end det angivne, placerer vi det på pensionsordningen. Er det indbetalte beløb større end det angivne, tilbagefører vi det overskydende beløb til den konto, det er indbetalt fra.

Vælg, hvordan engangsindbetalingen skal placeres (sæt et kryds):

Hvor meget kan du indbetale?
Du må indbetale op til 65.500 kr. (2025) på en ratepension. Vær opmærksom på, at reglerne for hvor meget du kan indbetale til ratepension, gælder uanset, om indbetalingerne sker privat eller via din arbejdsgiver og på tværs af selskaber. Vi kan ikke se, hvad du indbetaler til ratepension andre steder. Der er ikke loft over beløbet, du kan indbetale til livsvarig livrentepension.

Hvis du ønsker du at indbetale til en Aldersopsparing, skal du kontakte os på 3916 5000 eller via appension.dk/kontakt.

Vær opmærksomhed på, at der ikke er fradrag for indbetalinger til Alderspension. Derfor anbefaler vi, at du taler med en pensionsrådgiver, før du beslutter dig

Vigtig information

Skattemæssige forhold

Hvordan din engangsindbetaling behandles skattemæssigt afhænger af, hvilken ordning du vælger:

Ratepension

  • Du kan trække op til 65.500 kr. (2025) fra i din personlige indkomst.
  • Udbetales løbende i 10 til 30 år, når du går på pension.
  • Du betaler almindelig indkomstskat af udbetalingerne.

Livsvarig livrentepension

  • Du kan trække op til 60.300 kr. (2025) fra i din personlige indkomst. Forudsat at beløbet ikke bruges til andre private pensioner.
  • Hvis du indbetaler mere, skal fradraget som udgangspunkt fordeles over 10 år.
  • Bliver udbetalt løbende så længe, du lever, når du går på pension.
  • Du betaler almindelig indkomstskat af udbetalingerne.

Investering

Du kan se, hvordan din engangsindbetaling investeres, på appension.dk/minpension under Investering og dernæst Indbetaling. Du kan ændre investeringen efterfølgende.

På samme side under Investeringsguide kan du få hjælp til at finde den løsning, der passer dig bedst.

Omkostninger

Du betaler en procentdel af engangsindbetalingen i omkostninger. Procentdelen afhænger af, hvor meget du indbetaler, og hvor meget du allerede har indbetalt.

Du kan se dine aktuelle omkostninger på appension.dk/minpension under Omkostninger.

Behandling af personoplysninger

AP Pension behandler dine oplysninger i overensstemmelse med persondatalovgivningen. Du kan læse mere i vores persondatapolitik på appension.dk/persondatapolitik.

Information om din transaktion

Dokumentation for dine økonomiske forhold
Hos AP Pension er vi forpligtet til at over Hvidvaskloven. Derfor skal du indsende dokumentation og legitimation af dine økonomiske forhold. 
Dette gøres ved at indsende seneste kopi af Årsopgørelse fra SKAT*. Denne vedhæfter du på næste side.
 
Vi kan have behov for at indhente yderligere oplysninger, hvis det indsendte, ikke er tilstrækkeligt. 
 
Har du efter din seneste årsopgørelse fået et større økonomisk råderum, end hvad der fremgår af opgørelsen?
I dette tilfælde skal du vælge årsagen til det, herunder.
 
Vær opmærksom på, at du skal vedlægge dokumentation, uanset hvilken årsag du vælger.

Indsend og underskriv

Vedhæft dokumentation, indsend og underskriv med MitID
Du har nu udfyldt alle nødvendige oplysninger og mangler nu kun at vedhæfte din dokumentation og underskrive din aftale med MitID. 
 
Vedhæft din årsopgørelse
Vi har brug for dokumentation af indtægt i form af seneste årsopgørelse. 
 
Hvis du efter din seneste årsopgørelse har fået et større økonomisk råderum, end hvad der fremgår af opgørelsen, så husk at vedhæfte den rette dokumentation alt efter  hvad årsagen er til det.
 
Vær opmærksom på, at du skal vedlægge dokumentation, uanset hvilken årsag du vælger.
  • Løn (vedlæg lønseddel)
  • Offentlig ydelse (vedlæg dokumentation for din udbetaling fra det offentlige)
  • Arv (vedlæg f.eks. anmodning om privat skifte efter dødsboskiftelovens § 25 eller anden dokumentation for, at du har fået udbetalt arv)
  • Overskud af virksomhed (vedlæg seneste regnskab)
  • Salg af bolig eller virksomhed (vedlæg salgsaftalen)

Klik på ’Send’ for at underskrive digitalt med MitID.

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du skrive til vores Kundecenter, der sidder klar til at hjælpe dig.

Ring til os, hvis du har brug for hjælp

Du er altid velkommen til at ringe til os.

Vi sidder klar til at hjælpe dig:

Mandag: 09.00-16.00
Tirsdag: 09.00-16.00
Onsdag:
09.00-16.00
Torsdag:
09.00-16.00
Fredag: 09.00-15.00

AP Pension understøtter desværre ikke denne browser.

Men du kan se AP Pensions hjemmeside i enten Google Chrome, Firefox eller Edge – det gælder, uanset hvilken enhed du bruger.

Har du spørgsmål til pension, er du velkommen til at kontakte AP Pension på 3916 5000 mellem klokken 8.00 og 15.00 alle hverdage.